måndag 1 februari 2016

Vad utforskar Lotus barn?

Barns intresse sätter grunden för ett projekterande arbetssätt. I förskolan arbetar vi med flera område i barns lärande, matematik, språk, naturvetenskap och estetiska uttrycksformer. Att arbeta med projekt innebär att integrera alla dessa område och fokusera på barns lärande process genom att tillsammans experimentera och utforska det barn visar intresse för.

Lotus barn tycker mycket om att bygga med olika material och på olika sätt. Och det gör de både inomhus och utomhus.

Barn: "Vi bygger ett slott med flera rutschkanor" 
Efter att ha byggt så leker barnen och turas om att gå på den långa bron fram till slottet.
Pedagog: Vad bygger ni för något?
Barn 1: En bio.
Pedagog: Är det en utomhusbio där man kan komma in med bilar?
Barn 2: Nej, de där är inte bilar, de är barnen på "dagis"som tittar på en film på TV!
Pedagog: Ah! Det är barn på förskolan som tittar på filmen på den stora skärmen i samlingsrummet.
Barn 1: Ja, och den där röda bilen är fröken.

Barn: Fröken, kan du komma och ta kort på den vi har byggt?
Pedagog: Och vad har ni byggt?
Barn: Det är en stad, ett land till dinosaurierna.

Barn: Vi bygger en koja och här under har vi en madrass som vi kan åka rutschkana på. Titta! så här. Oj! det går inte!

Barn: Jag har byggt en kojan under bordet och nu behöver jag ha några teckningar på bordet för att den (kojan) blir fin!
Barn: Det här är cafeterian. Om någon vill komma in så måste först fråga oss för att det inte finns så mycket plats här inne och om flera barn kommer in så kan de förstöra det vi har byggt.

Barn: Här är vulkanen! Dinosaurier måste vara försiktiga och inte ramla för att lavan kan döda dem.
Barn: Vi vill bygga en vulkan tillsammans. Vi ska samarbeta och sedan du "X" kan hjälpa oss att flytta vulkanen till en bricka så vi kan ta den in på avdelning.
Barn 1: Oj, den gick sönder!
Barn 2: Det gör inget, vi kan bygga på bricka nu.
Barn 1: Ja, vi kan bygga på nytt!
Barn: De är flera hus. Titta! nu kan jag använda limpistol själv!
Barn: Jag behöver två kort till för att göra hans ben.
Barn: Tryck och släpp, tryck och släpp. Man måste göra så.
Barn: Jag bygger ett hus. Det måste ha väggar ju eller hur?
Vi pedagoger ser att barn utforskar och försöker förstå de rummen (platser) som de på något sätt känner till.
Utgångspunkten för vår projektarbete blir barns frågor och funderingar.
Men, hur går vi vidare? Vilka utmaningar ska vi ge till barnen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar